25. november 2024

Høstnytt

Høsten er på vei til vinter, og vi i styret har gjort en liten oppsummering for halvåret som har gått. Vi har 105 boenheter i Øvrevoll Boligselskap, og det er mye som skjer hele tiden. Vi i styret har mye dialog med dere som bor her om saker som nøkler, el-bil lading på parkeringsplassen, vaktmestertjenester, garasjeutleie, søppelhåndtering, boder, kjøp- og salg av leiligheter, oppussing av leiligheter og forsikringssaker som berøres av vår felles husforsikring. Vi setter veldig pris på at dere setter dere godt inn i vedtektene og husordensreglene som gjelder for boligselskapet vårt. På styremøtet i oktober gjorde vi en befaring i alle oppganger som del av HMS-arbeidet, og ser at det i de aller fleste oppgangene er veldig ryddig og bra. Der det har vært behov for umiddelbare tiltak, er beboere informert.

 

Med ti boligbygg fra 1950-tallet blir det også en del oppfølging og helt nødvendige utbedringer som må gjøres i forbindelse med skader. I høst har vi erstattet en hovedstoppekran til ett av boligbyggene, utbedret skader på felles vannrør under ett av de andre byggene og vi holder på med utskifting av en rømningsdør som er ødelagt i et tredje bygg – for å nevne noe. Som en forberedelse til budsjettmøtet har styret hatt en egen sak til behandling for å få oversikt over alle utbedringer som vi kjenner til at bør gjøres i årene som kommer.

 

I tillegg til vanlige saker som behandles fortløpende har styret hatt et par ekstra-ordinære saker på bordet denne høsten. Vi har endelig fått en rettslig avgjørelse etter at nybygget i Nordveien 39 blei ferdigstilt med en rekke feil og mangler. Boligselskapet har fått tilkjent erstatning på 800 000 kr som skal gå til blant annet nødvendig utbedring av drenering rundt bygget. Det er også flere andre feil og mangler som må utbedres, og styret vil ta tak i disse stegvis. Akkurat nå er vi i innledende samtaler med entreprenør for å få et tilbud på dreneringsarbeidet.

 

I juni fikk Boligselskapet en ekstraregning fra Bærum kommune på vann-og avløp på 250 000 kr. Det viste seg at kommunen har gått gjennom tegninger og dokumenter, og funnet ut at de har lagt til grunn for få kvadratmeter på to av byggene våre ved beregning av vann- og avløpsavgift. Dermed fikk vi et krav om etterbetaling for de siste tre årene. Styret var i dialog med både kommunen og advokat for å finne ut om det var noe vi kunne gjøre, men konklusjonen var at kommunen er i sin fulle rett til å kreve etterbetaling i inntil tre år og Boligselskapet må ta regninga.

 

Styret har hatt tre formelle møter etter at vi blei valgt på årsmøtet, og skal snart ha det viktige budsjettmøtet der vi sammen med forretningsfører legger planene for neste år. Vi har besluttet å følge opp HMS for boligselskapet vårt ved å ha det som fast punkt på agendaen for hvert styremøte, og følge opp tiltak mellom møtene.  Vi benytter Obos sin veiledning på styrerommet.no til å hjelpe oss. Vi forsøker å informere fortløpende gjennom Vibbo når det er saker som trenger deres oppmerksomhet, men vil også følge opp med jevnlige nyhetsbrev.

 

Ha ei finfin uke!

Hilsen oss i styret